Thursday, May 5, 2011

NOTA TERAKHIR.

Alia Sofia,gadis manis yang baru kukenal semasa kami sama-sama mendaftar diri di UIAM bulan Jun dulu.Orangnya sopan.Mampu membuatkan hati lelakiku menjadi tidak menentu.Cair perasaanku saat pertamakali bertentang  mata .Aku jadi tidak keruan selepas berlalunya  pertemuan di minggu suai kenal itu.
Alia Sofea,pelajar jurusan undang-undang  yang berasal dari utara tanahair.Salam perkenalan kami akhirnya membuahkan satu perasaan aneh dalam diriku.Jika cuti semester  sering meresahkan jiwa lelakiku,aku sering berharap cuti itu akan menjadi pendek.Biar sakit rindu  yang ku tanggung akan segera tamat.
SMS dan chatting  di laman sembang  merupakan talian hayat antara kami.Aku menyayangi Alia seperti sebutir bintang  yang indah bersinar.Alia sering menegurku  agar jangan  kerana cinta kami gagal  dalam mengejar cita-cita kami.Aku kagum dengan semangat Alia  yang sering mendapat markah tertinggi dalam kelas.
"Jumpa di library jam 4.00 petang.Ada hal"Ringkas sms yang kuterima  dari Alia.Aku cepat-cepat membalas sms itu .Takut nanti Alia tertunggu  pula jawapan dariku.
"O.K.sayang,di tempat biasa"Balasku ringkas.
Aku sedang  menyiapkan "assignment"untuk kumpulan kami seramai tujuh orang  yang bertajuk"Pembinaan Jati Diri Remaja Perlu Di Mantapkan".Aku sangat teruja untuk membentangkan tajuk ini  memandangkan aku juga seorang remaja.
Remaja perlu mentarbiyah diri  demi kesinambungan hidup  yang lebih cemerlang.Generasi yang mempunyai  identiti yang kental dan berwawasan.Jati diri  yang mantap untuk menyahut  cabaran hebat alaf baru.Bukan remaja yang  dengan budaya hedonism,asyik dengan program reality show dan tidak rasional dengan  semangat patriotisme.
"Sorry sayang,lambat sikit sampai sebab Farid datang tadi.Bincang fasal assignment tu lah"terangku sebelum Alia  menarik muka masam.
"Tak apa,Alia pun busy sikit sepanjang minggu ni.Banyak sangat aktiviti...rasa macam naik semput.Namun hati lega  bila Alia berjaya mendapat pujian dari Miss Jennifer.You tahu kan perangai  pensyarah kita yang satu ni,cerewetnya bukan main"
"Mengalahkan nenek Aiman kat kampung"sambut Aiman sambil tergelak kecil.
"So,apahal Alia cakap ada hal penting sangat nak jumpa Aiman..?"
"Minggu depan sepupu Alia nak kahwin.Ramai teman baik kita nak ikut.Farip pun  dari awal lagi dah cakap nak joint sama."
"Bukan apatu,Farid tak nak berenggang dari Julia lah..."
"You nak ikut sama ke?"
"Minggu depan?Nantilah Aiman tenguk  kalau-kalau free,dapat pergi..'
"Alia bukannya apa,nanti merajuk pulak.Cakap Alia tak pelawa.Alia beritahu awal kan senang Aiman nak buat perancangan"
Musim-musim cinta kampus ini sungguh indah.Aku dan Alia berjanji akan saling setia,saling sayang menyayangi .Biarpun  angin datang dari setiap penjuru walau sehebat Tsunami aku tetap akan menyuntingmu  sebagai permaisuri hatiku.
Wajah Alia tidak pernah hilang dari mindaku.Kasih Alia bermukim  di laman nuraniku.Kebahagiaan ini menjadi milik kami berdua.
Alia Sofea,kau telah membuka pintu hatiku.Kau datng membawa sejuta makna.Aku lelaki bertuah yang  menyanyikan lagu-lagu cinta.Penuh syahdu tanpa jemu.Kau seperti melodi yang mengiringi laguku....
PERPISAHAN.
Semua memori indah itu terpahat kukuh dalam album  kenanganku.Kini Alia dan aku  sudah tamat belajar.Kami telah pun bekerja.Alia sebagai  peguam.Aku di Selatan sebagai seorang majistret di makhamah.Laman sembang masih menyatukan kami walau pun berjauhan.
Tetapi e-mel yang baru kuterima malam tadi amat memeranjatkan aku.Alia meminta aku melupakannya untuk selama-lamanya.Tanpa angin,tanpa ribut,mengapa Alia inginkan sebuah perpisahan?Aku bagaikan hilang akal sejak membaca e-mel ini.Alia tetap berdiam diri bila kuhubungi semula.Panggilanku tidak di jawab.Peti e-melku kosong.Tiada mesej lagi.
Alia Sofea,kejamnya dirimu.!Hipokrit.Egois....aku jadi gila memikirkan tingkahlakumu.Mengapa tiba-tiba kau membuat keputusan sebegini gila?Mengapa?Apakah kesalahanku sehingga kau tergamak melakukan sedemikian kejam?Jawablah Alia...biar aku faham!
Kurenung langit kimizi yang luas.Puas aku berfikir gadis sebaikmu ,penuh sopan dalam tindakan dulu..kini  berubah.Mempermainkan cintaku .Mempermainkan perasaanku.Mudahnya kau melupakan jalinan yang kukuh itu..Tiga tahun menyulam kasih.Tiga tahun berjanji setia.Itu bukanlah jangkamasa yng pendek.Bahkan aku telah  menyatakan ketusanku untuk bersamamu berulangkali.Mudahnya kau lari dariku.
Andai aku telah melakukan kesilapan ,maafkanlah aku.Jangan berdiam diri seperti ini.Siksa untuku  menanggung perpisahan tanpa rela ini?Masihkah ada  jurang lain yang memudarkan kasih kita?
Akhirnya aku mengambil cuti,berangkat ke rumah Alia.Biar Alia  berterus -terang denagn.Bertemu dan bersemuka denganmu.Aku meneka sendirian mungkin Alia Sofea sudah menemui orang lain..Lelaki yang baik dariku.Lelaki yang lebih sesuai dan sejiwa dengannya.Atau Alia  sedang meniti saat bahagia dengan  pilhan yang setaraf dengannya.Apa pun alasannya,aku tetap akan bertemu denagn Alia  sendiri.
Pelbagai andaianku lenyap saat kulihat sekujur tubuh  terbaring lesu di ruang tamu.Tubuh  yang tidak bermaya.Lemah dan lesu.Seluruh  tubuh Alia berselirat dengan wayar.Wajahnya pucat.Keluarga Alia menerangkan  bahawa doktor pakar telah mengesahkan Alia  mengidap barah otak.Tumor itu sudah merebak dan  ke peringkat kritikal.Alia sudah koma dua minggu yang lepas.Aku berwuduk dan menghadiah kan bacaan Surah Yassin.Mengharapkan yang terbaik .Moga Alia  tidak menderita  saat di jemput pulang.Negeri abadi adalah tempat yang nyaman dan hakiki...
Sepupu Alia sempat menyerahkan sekeping nota.Bersampul biru ..bukankah ini warna kegemaran kita?warna ketenangan...Aku tidak sabar untuk membacanya.
Aimanku,
Ketika aku menulis surat  yang kau baca ini,ia adalah nota terakhirku untukmu.Kebahagiaan yang kita impikan  selama ini tidak mungkin akan menjadi kenyataan lagi.Ia telah retak bersama hatiku.Harapan yang kian jauh dari ku.Sejuta memori yang kita lewati kukuh sepanjang kehidupanku.Tidak pernah aku melupakanmu walau sesaat.Tidak pernah terpadam semua memori itu  di layar kenanganku.Malah telah kubingkaikan dalam potert emas!
Andai aku di beri pilihan ,aku ingin sehidup semati denganmu.Aku ingin menjadi matahari yang sentiasa bersinar di hatimu.Aku ingin menjadi salju yang mendinginkan malammu.Sesuci  cinta Shah Jehan kepada Mumtaznya.Seagung kasih Romea  terhadap Juliet yang sanggup mati kerana cinta.Walau puas aku  cuba menyembunyikan  penderitaanku,aku tahu satu hari nanti  getaran itu akan datang bergetar di jiwa lelakimu!Bukankah Adam sanggup   melanggar janji dan syarat demi mencari Hawa?Cinta memungkinkan segalanya terjadi...begitulah jua dengan diriku....
Perpisahan ini memang satu kepastian.Itu janji Tuhan.Namun sebelum nafas terakhirku,sekali lagi aku berkata cintaku padamu satu keabadian yang sangat dalam.Perasaan itu sangat tulus...
Aku tidak alri darimu.Biar pun berabad lamanya aku tetap ingin hidup bersamamu.Takdir telah meletakkan aku di sini.Sedarlah ,cinta tidak pernah menjanjikan apa-apa..tetapi aku yang  pernah berjanji kepadamu..Aku rela menjadi  sebutir bintang yang jatuh ke dalam jiwamu..Indah sekali  melodi yang kuciptakan untukmu.Namun keindahan ini menjadi sangat perit bila aku dapat tahu tentang penyakitku.Andai kau tahu,akulah perempuan yang sanggup  mengorbankan kebahagiaan diri sendiri demi kebahagiaan  lelaki yang sangat kucinta.Kaulah lelaki itu...
Maafkan Alia,mungkin Alia pernah  menyakitimu.Mungkin kesilapan itu satu keterlaluan bagimu.Hidup in tiada cetakan kedua lagi.Hadapilah kenyataan ini.Realiti yang  munasabah.Hadapilah perpisahan yang di janjikan Allah terhadap hambaNya.Sesungguhnya  cinta dan kasih Alia  tertanam di dadamu.Telah bersatu dalam nuranimu..Simpanlah segugus kenangan cinta kita   sebagai sebuah memori  yang tidak terpadam dalam ingatanmu.
Cinta yang kubawa berlari bersama hingga ke surga.Aku menunggumu di pintu surga...Salam sayang yang tiada pernah pudar dari Alia Sofea .Gadis yang pernah mencintaimu..!!!!!!!!!!!
Kekasihmu :ALIA SOFEA.
Aku memandang  sekujur jasmani di depanku kian lemah .Alia Sofea ,hatiku luka.Sangat dalam.Tidak nampak darah yang mengalir.Namun luka ini sungguh sakit sekali..sehingga nota terakhir  yang kugenggam erat hancur.Sehancur hatiku memandang wajahmu..Tidak kusangka begini akhirnya perpisahan telah merampas semua mimpi kita..Mimpi yang selama ini kita  nikmati bersama.Bintangku kian hilang sinarnya.Aku sedar aku telah hilang cintamu,hilang segalanya saat kau  sedang pergi menemui  Pemilk Jiwamu Yang Sebenar..............

No comments:

ORIGINAL MILIK CHE AZIAH DAUD.SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA