Monday, May 2, 2011

JIHAD BATIN.

Mengebu-gebu kalbuku saat menatap wajah -wajah para penerima hidayah Allah ketika saat keberangkatan utk menunaikan ibadah umrah pada 2Mei 2011.Sementara menunggu ketibaan kapalterbang yg bakal mmbawa mereka ke destinasi semua umat islam meningkatkan kualiti diri di hadapan Maha Pencipta,jiwaku turut bersatu dgn perasaan mereka.Mungkin ada yg pertama kali menunaikan umrah,dua kali atau mungkin sudah mnjadi makanan jiwanya orang bermujahadah mncari cintanya di sisi Allah..namun nawaitu nya sama.Mereka mmpunyai  naluri yang sama..Tanah Haram sedang menjemput dan memanggil mereka.Setiap hati mnguntum senyum..seperti aku jua yg telah lama menanam hasrat yang serupa!Moga Allah mndengar permintaanku:Lillahita'ala,sungguh aku berharap dapat menjejak kaki di masjidil Haram satu hari nanti...dapat merawat hatiku...mmbasuh semua kekotoran yg melekat di jiwaku sekaligus menyerah diri kpd Allah Yang Satu!!!!!!!!.
Janji yg hakiki,terpahat sejak azali...janjiku satu kebenaran.Insya"Allah,jika Allah mendengar permintaan batinku yg tulus ini akan ku sahut jua panggilan Ka"abah satu hari nanti.Semakin hampir waktu berlalu,ketibaan yg di tunggu tiba..kaum  kerabat,teman akrab saling berpelukan.airmata yg berguguran tanda perpisahan ini mngharapkan pertemuan yg lebih bererti lagi di hari yg akan datang.Semua hati berdoa.Semua yg ada berharap mereka yang pergi akan pulang dgn wajah baru...wajah yg Tuhan palitkan sejuta cahaya..wajah yg Allah muliakan..
Ketika jam 9.15 pagi ini di airport pdg matsirat kami turut meraikan keberangkatan abang iparku yg jua telah Allah berikan secebis hidayahNya.Ketika bersalaman aku setulus hati memohon semua kekhilafanku secara sengaja atau tidah ,di harap dapat di maafkan.Besar juga pengharapanku kpd Maha Pencipta moga abg iparku dn semua jemaah mndapat ksejahteraan zahir dn batin,di lindungi setiap masa dan di mudahkan setiap urusan semasa mengerjakan rukun umrah.Semoga di teguhkan hati dlm mngerjakan ibadah umrah  itu...bila aku berpaling di sebelah abg iparku,salah seorang teman seperjuangan  tahun 80an turut memandangku.Rupanya Sobri juga terpanggil dlm jemputan semulia itu.Syukur,alhamdulillah semua nya terjadi dgn izinMu.Dan aku berjumpa  teman seasramaku.Masih seperti dulu..dia mengenalkan aku dgn ibunya ygturut dlm rombongan  bersama abg iparku.Pakej yg sama..aku mnghulurkn salam..saat semua nama di panggil masuk aku sempat  sekali lagi  menghulurkan tangan.Hatiku bergetar hiba bila "seorang ibu telah tua"bangun utk masuk ke ruang menunggu..anak yg ada hanya sekadar memandang.Seakan melepaskan pemergian tanpa perasaan hiba(atau mungkin  perasaan itu di sembunyikan).Aku cepat bangun ,berdiri dan memelok kejap "ibu tua"sambil berbisik"selamat pergi dn kembali,moga Allah tunaikan niat ibu.
Waktu itulah tanpa kusedari,pipiku telah basah...hangat dgn titisan airmata.Bukan aku bersedih tapi hatiku bergetar:jika janji itu telah di tetapkan akan terjadi ,ia pasti terjadi.Dan bukti jelas di depanku.Realiti  sebuah kehidupan..ANAK ADALAH LADANG JIHAD UNTUK ORANGTUANYA.Kalaulah aku masih mmpunyai kedua ibubapaku di saat ini,percayalah..akulah orangnya yg akan memelok mereka saat permintaan hati terlaksana.!
Tak mampu aku menilai mmbalas semua jasa mereka.Di dasar hatiku yg paling dalam aku bahagia melihat insan di depanku.Saling berpelukan,erat  bergenggaman tangan dn mungkin saling berat utk melepaskan org kesayangan pergi jauh dari dakapan kita..bukankah purnama yg mengambang akn menambah aroma wangi sekuntum mawar yg sedang merah menyala?Bukankah payung  yg terbuka akan menepis gerimis dari mmbasahi diri?
Bila semua  para ummah bergegas masuk,aku dan suami juga ada tugasan lain.Kami terus  perjalanan..dlm perjalanan mindaku berputar laju.dingin penghawa dingin dlm Exora KCR3270 tidak mndinginkan aku.Mengapa?
Musim ini,menghulurkan rahsia yg penuh tersembunyi
Musim ini,menguak jendela waktu yg menyimpan anganan cintaku
Musim ini,bunga sakura yg memutih telah hilang pemiliknya
Musim ini seperti musim-musim yg telah berlalu..horizon tenangku berkocak lagi..
Di ufuk realiti,aku mengerti,semua musim  yg akan datang dan pergi seperti selalu.Akulah  yg di bawa musim-musim itu!
Barakallah Fikum
Kitalah pemukim akhirat yg kekal,di dunia hanya ibarat pengembara...yg menemui pelbagai species.kehidupan jika sebagai pengembara tentunya menemui jambatan usang,bagaimana harus bersegera pulang  ke tempat bermastautin andai bekal belum ada?Masih terbatas kah waktu yg di beri?Atau mungkin masih mencari-cari identiti diri?Waktu yg tersisa dalam perjalananku hari ini di asak penuh persoalan..
"Sedekat-dekat seorang hamba kpd Allah adalah ketika ia bersujud.Oleh itu perbanyakkanlah  doa ketika itu"-Riwayat Muslim.
Kurenung langit yg bercahaya lara..awan mendung kian tebal menghitamkan pemandanganku.Namun dlm  dingin keretaku,sisi cermin menunjuk jalan terang.Kulihat suamiku,teringat kata-katanya semalam.Rezeki kita kian bertambah bila  gajinya meningkat"special gred".Aku senyum sendirian..hatkuberkata-kata:Bunuh masa silammu kerana dlm diam ia bisa menganggumu!
Jika sudah lama bara di pegang sudah tentu akan mnjadi arang
Jika sudah mandi tentunya seluruh badan akan basah
Jika sudah berdoa tentunya akan  di makbulkan jua...
Bila kurenung semula langit tinggi,benarlah wahyu Allah telah turun,jatuh ke bumi ,bermukim di sini...dan para pemuja yg sedang bermujahadah mencari cinta sebenar akan nampak sebutir bintang dari surga telah jatuh menerangi bumi...aku jua melihat seekor burung cantik telah terbang jauh ke awan..jangan bawa hatiku ke sana...aku takut kehilangan inspirasiku utk menulis lagi!!!!!!!!!!!!.

No comments:

ORIGINAL MILIK CHE AZIAH DAUD.SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA