Friday, November 25, 2011

PELANGI CINTA.

Ketika hujan renyai ,angin dingin menyentuh pipiku.Hujan yang masih turun di sekitar rumahku kian reda.Aku beranjak keluar rumah.Ketika itu pandanganku tertumpu ke Gunung Raya.Berdekatan sawah yang luas,saujana alam ku pandang tanpa jemu.Mataku melirik ke situ..di depanku sejalur pelangi .Indah ,cantik dan berwarna-warni.Aku terpaku .Dlm hati aku berbisik .Keindahan alam dan kebesaran Tuhan.
"Segala puji bagi Allah yang dgn nikmatnya sempurnalah segala amalan baik".
Seperti biasa aku masuk mengambil kamera yang baru ku beli dua minggu yang lepas.Kamera adalah benda yg utama dlm beg tanganku.Kameraku hilang bulan lepas.Hilang dlm rumahku sendiri.Biasa lah,rumahku selalu saja ada tetamu..aku merakam keindahan itu.Bukankah pelangi ini cantik?Warnanya mampu menyejukkan hatiku..sekali gus membangkitkan ilusi silamku.
Suatu waktu ketika suamiku masih lagi bergelar 'tentera'aku di kejutkan dgn satu penyakit.Tonsil.Kedua anak tekakku bengkak dan berbintik kemerahan.Menyukarkan pernafasan.Doktor yg merawatku mengatakan ini hanya masalah kecil.Makan ubat dan bertahan.Namun aku meminta doktor muda yg kacak itu mmbuat satu surat.Membenarkan aku utk ke hospital Alor Star.Semasa bersama 11RAMd di kem Kuala Lipis suamiku berpangkat sarjan.Sarjan termuda dlm kem.Oleh krana suamiku bertugas hanya dlm kem dan tidak beroperasi dlm hutan,maka susah payah jiran di tinggalkan suami byk meminta tolong dgn kami.Tiada masalah kerana kita ikhlas dan bantu sekadar yg termampu.
Bila aku mndapat rawatan di hospital alor star,aku mahu lakukan pembedahan utk mmbuang tonsil itu.Doktor 11RAMD mengatakan ia tak serious tapi aku rasa seblm berterusan mnjadi lbh terok aku ingin buang saja penyakit tu..ketika dulu 'sarjan'sgt bererti.Layanan sgt utama.Malah kita di berikan keutamaan.Sehari sebelum masuk ke hospital suamiku menegahku dari melakukan operation .Sehingga dalam tidur dia bermimpikan sesuatu..jam hampir 2 pagi suamiku bangun dan memelokku kuat.Aku jadi terkejut dan bingung.Mengapa?
Suamiku mahu aku batalkan pembedahan itu.Kenapa?soalku bertubi-tubi.
"Abang mimpi sesuatu yg buruk.Tak payah masuk hospital dan tak payah buat pembedahan tu.Kita cuba cara lain".
Malangnya aku berkeras.Kataku hidup mati di tangan Tuhan.Mimpi buruk itu kerana dia terlalu memikirkan hal yg bukan -bukan.Dia masih memujukku dan memelok erat.Seperti orang yg tdk mahu kehilangan.
"Penolongku hanya Allah.Tiada Tuhan melainkan dia.KepadaNya jualah aku berserah dan Dialah yg memelihara Arasy yg besar"-aku berdoa dan berserah diri.
Ketika aku di tolak masuk ke bilik pembedahan matanya merenungku dan tdk mahu melepaskan tanganku.Aku berkata bahawa aku telah berusaha dan kini aku berserah diri kpd Allah dan aku tdk pernah berhenti berdoa.Bukankah doa itu satu pengharapan?
Aku masuk bilik pembedahan jam 8pagi.Namun ketika jarum jam menunjuk ke angka 2petang mentua mula gelisah.Suami ke hulu dan ke hilir.Dlm kegelisahan teramat mentuaku pun menyuruhnya pergi bertanyakan salah seorang jururawat yg baru keluar dr bilik pembedahanku.Jururawat itu mnjelaskan bahawa doktor melakukan pembedahan sebelah kanan kemudian sebelah kiri.Maknanya perlukan masa yg panjang.Jam 4petang baru aku di sorong keluar dan dlm sedar atau dlm masih dgn ubat bius aku mnjadi tdk peduli.Mataku terasa berat..berlalulah hari itu..namun bila saudara mara berkunjung dan aku sudah beransur baik mentuaku menceritakan perihal suamiku..semua ketawa..tapi pak cik suamiku muram.Kenapa?
Pak cik sedang sakit tapi takut utk mmbuat pembedahan sepertiku.Dia renung mataku dan bertanya kpdku bagaimana rasanya..aku berkata ketika berserah diri dan bertawakal,hanya Allah tempat sandaran kita.Dia teruja..katanya aku bijak dlm mmbuat keputusan.Tidak lama kemudian pak cik mmberitahu dia juga akn mengambil tindakan sepertiku drp terus menahan sakit.
Ketika aku pulang ke pahang,lebih kurang tiga bulan suamiku mengadu dlm hidungnya ada ketolan jernih.Sgt menganggu nafas ketika berkawad ..bukankah suami selalu kena mewakili 11RAMD dlm acara kawad.Berulang alik ke Raub,Kuantan,Mentakab dan Kuala Lumpur setiap minggu.Bila mmbuat pemeriksaan kami ambil keputusan untuk lakukan pembedahan di Kinrara,Kuala Lumpur.Keluarga kami berkumpul dan pembedahan di lakukan tepat pada harilahirnya..ketika jururawat menerima panggilan dariku utk mngucapkan selamat hari lahir utk suamiku mereka gembira..ingatan tulus ikhlas penuh kasih sayang dariku..

"Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.Segala puji trtentu bagi Allah,Tuhan yang mentadbir seluruh alam.Rahmat dn kesejahteraan ke atas junjungan kami Nabi Muhammad SAW semulia-mulia Rasul dan juga ke atas keluarganya dn sahabatnya sekelian.
Ya Allah Tuhan kami,Engkau Tuhan tiada Tuhan (yg berhak di sembah) melainkan Engkau.Kpd Engkaulan kami bertawakal dn Engkaulah Tuhan Arasy yg Maha Besar.
Sesuatu yg di kehendaki Allah pasti berlaku dn sesuatu yg tdk di kehendaki Allah pasti tdk akan berlaku.Tiada daya upaya dan tiada sebarang kekuatan yg dpt menjayakan dn menggagalkan sesuatu selain dari Allah Yang Maha Tinggi lagi Maha Besar.Kami mengetahui sesungguhnya Allah (atas tiap-tiap sesuatu)amat berkuasa.Dan sesungguhnya Allah meliputi pengetahuannya pd tiap-tiap sesuatu.
Ya Allah.Tuhan kami sesungguhnya kami memohon perlindungan Engkau drp kejahatan ,keburukn pd diri kami,tiap-tiap mahkluk yg melata(jin,syaitan ,binatang dn manusia)Engkaulah yg menguasai ubun-ubun nya(segala gerak gerinya)Sesungguhnya Tuhan kami di atas jalan yg benar.
Dan cucurilah rahmat kesejahteraan ke atas Penghulu kami Nabi Muhammad SAW.keluarganya serta sahabatnya sekelian.Segala puji tertentu bg Allah,Tuhan pentadbir seluruh alam"-
Amalkan selepas Subuh dn maghrib.Sebagai perlindungan diri ,harta dan keluarga.

Ujian dan dugaan itu semakin menyemarakkan lagi rasa cinta kami.Semasa menyertai UNTAC di Kemboja setiap hari suamiku menelefun.Emak ,jiranku dan saudaraku yg lain hairan kerna walau pun anak kami sedang tidur,dia mahu aku kejutkan mereka.Setiap hari...semua kad dan duit d masukkan ke akaunku.Ketika emak memarahiku kerana mmbayar bil telefon yg begitu tinggi suamiku senyum.Katanya wang ringgit boleh di cari..anak isteri yg penting.Justeru ka mana aku melangkah kami setia bersama..tdk sukar utkku mnjaga anak kerana suamiku yg sabar melayan mereka.Berbuka puasa dn bersahur di dahulukan untukku..malah dgn semua layanan nya aku sering bertanya :sekiranya aku tiada,bagaimana dirinya?
Kekuatan cinta ini seperti keindahan pelangi..tapi aku tdk mahu keindahan sementara!
Sebenarnya aku tdk mahu meminta lebih dari apa yg telah ku miliki...tidak mahu meraih sesuatu yg bukan mnjadi hakku.
Aku memilih utk mnjadi isteri yg di dambakan suami sepanjang masa.Kerna itu suami ku tdk suka mnjamah makanan di luar sekiranya kami tdk bersamanya.Alasannya mudah.Tak dapat nak telan makanan yg ada di depan mata..resmiku memastikan rumah sntiasa bersih,makanan selalu brvariasi selalu dgn sntiasa mncuba resepi pilihan..aku sedia cerewet walau ketika menyusun pakaian di almari..berasingan warna..tersusun segalanya tanpa debu dn perabut rumahku sentiasa berubah.Malah suamiku selalu berkata kalau boleh rumah pun mahu di ubah selalu..aku sentiasa pastikan halamanku bersih.Sehelai daun yg jatuh pun aku sanggup kutip satu persatu..masakanku selalu mnjadi kesukaan anak-anak.Walau kurasakan tdk berapa sedap mereka tetap memujiku.Tapi aku tahu aku masak biasa saja.Tak ada yg istimewa lansung!
Aku tdk pernah mmbayangkan bulan bintang mnjadi milikku..aku hanya berangan-angan utk jadi isteri ,ibu dan muslimah yang baik.Itu hasrat hatiku..
Aku juga tdk minta pelangi itu singgah di rumahku.Aku hanya mahu pelangi itu selalu hadir selepas hujan..keindahan juraian warna-warni pelangi itu sndiri bisa mmberikan aku semangat baru.
Aku memiliki tangan dan kaki dan mahu berdiri,menghulur tangan utk suamiku ketika di perlukan..tanganku utk memohon kebahgiaan sejati dlm rumahtanggaku!
Mahu jadi apa lagi ya...?
Jika Tuhan mmberikan aku pilihan aku mahu semua manusia di dunia mencapai apa yg di impikan..hidup dlm kebahagiaan..dlm sakinah,mawaddah dan rahmah Allah SWT.Bukankah itu sudah memadai?
Aku tak mahu sperti matahari..muncul di siang hari hilang di kegelapan malam.Aku tak mahu jadi seperti bulan,hanya mahu muncul di malam hari..
Aku hanya mahu mnjadi wanita pilihan suamiku yang bisa menyinari dunianya,hatinya dengan deria rasa cintaku..bersama segalanya di susuri bersama..
Cinta seperti satu peperangan dalam kehidupan kita..berperang emosi ,berjuang segalanya semata kerana cinta..biarlah cinta yang hak...cinta seindah pelangi..lawanlah hawa nafsu..kerana cinta bisa menghilangkan kewarasan diri!
Pandanglah pelangi..singkaplah keindahannya..sebenarnya dunia ini sudah cukup indah bila dua hati telah bersatu dan bertaut mesra dengan izin Allah SWT.Jangan sesekali lupa sabda Nabi kita:"Allah SWT telah menciptakan 100rahmat,satu rahmat di bahagikan kpd seluruh isi dunia ini sedangkan 99 bhgn lagi di bhagikan kpd akhirat(iaitu dlm surga)-Riwayat Muslim.


"Aku tdk mahu mentaatinya ketika ia masih hidup lantas menentangnya ketika ia wafat'
Jawab Fatimah kepada Amirul Mukminin ketika telah menghibahkan segala hartanya ke Baitul Mal.Begitulah cerita sirah junjungan kita,puterinya Fatimah Az-Zahra.Walau pun berabad-abad kisah ini ,namun limpahan dan ketinggian darjat seseorang Rasul tetap melekat di hati umat islam.Sempena MAAL HijRAH 1433 marilah kita berselawat kpd junjungan mulia kita.Sejarah gemilang yg tersemat di jiwa tidak pernah hilang di minda..
Bersama kita berhijrah,moga-moga penghijrahan kali ini lebih bermakna..salam ukhwah ,salam islamiyah utk semua....





No comments:

ORIGINAL MILIK CHE AZIAH DAUD.SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA