Sunday, November 6, 2011

MUJAHADAH CINTA.

Bismillahirrahmannirrahim-Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.Aku mulakan kalimah suci berselawat ke atas junjungan Nabi akhir zaman
Aku terjemahkan:”Wahai Tuhan kami,limpahkan lah rahmat dan nikmat yang sempurna dan kesejahteraan yang meluas ke atas penghulu kami Nabi Muhammad SAW yang dengan berkatnya semoga akan terurailah segala simpulan ,ikatan dan akan terhapus segala kesusahan serta tertunailah segala hajat ,juga akan tercapailah segala maksud dan kesudahan umur yang baik(mati dlm keadaan aman),dan limpahan air hujan rahmat dgn berkat peribadinya yang mulia.Dan ke atas semua keluarganya dan para sahabatnya pada setiap kerdipan mata dan hembusan nafas,maka semoga Engkau limpahkan rahmat kesejahteraan dan keselamatan yang cukup sempurna”
Selawat Tafrijiyah atau di sebut juga selawat Kamilah.Mustajabsegala doa,meluaskan rezeki,di jauhkan bahaya dan menghilangkan segala dukacita.Amalkan selepas solat sebanyak yang mampu.Insya’allah…
Sekarang kita berada di bulan zul hijjah.Bulan yang membuatkan ramai umat berlumba-lumba untuk menjadi tetamu Allah di Baitullah.Di dalam setiap hati insane Islam tersimpan hasrat yang jitu untuk menunaikan rukun kelima itu.Aku sekeluarga juga amat berharap satu hari nanti yang di izinkan Allah,kami akan dapat juga mnjadi tetamu Allah.Bulan pengorbanan seorang hamba kepada tuhanNya.Maka usah ragu-ragu lagi berkorbanlah jika mampu dan keadaan mengizinkan..
Firman Allah Ta’ala:”Dan maklumkan kpd manusia supaya mengerjakan haji,nescaya mereka akan datang kpd Engkau dgn berjalan kaki dan mengenderai unta yg kurus mereka datang dari segenap ceruk penjuru atau pelusuk yg jauh(seluruh dunia)”-Surah Al –Hajj:27.
Aku selalu mengambil kesempatan untuk menghantar saudara mara,jiran ketika mereka hendak berangkat menunaikan haji atau umrah.Ketika berada di airport pelbagai ragam jemaah.Tua atau muda..ketika para jemaah akan masuk ke bilik menunggu,kami saling bersalaman dan memaafkan semua kesalahan yang sedar atau tidak yang berlaku sesame kita.Kami sering berpelukan,Ketika itulah airmataku mengalir tanpa dapat kutahan…aku berhajat untuk turut serta mnjadi tetamu Allah..kerana telah ramai saudara kandungku yang seramai sembilan orang ini telah pun mnjejakkan kaki ke Tanah Suci Al-mukarammah.Abang sulung ku yg telah pun menunaikan haji bersama isterinya dan berulangkali pula mengerjakan umrah,setiap kali itu aku kan setia berada di sisinya…aku akan sering memeloknya dan mndoakan kesejahteraannya semasa berada di Mekah.Kemudian abang ketiga bersama isteri turut ke sana.-sekali lagi selepas menunaikan haji ..tahun berikutnya mereka pergi umrah.Tahun berikutnya kakakku di Penang dan suami turut mnjadi tetamu Allah..impian mereka tertunai sudah dan perjalanan mereka mnjadi mudah…kerna di hati tertanam perjanjian suci dgn pmilik cinta teragung.
Aku teringat ketika arwah mak pulang dari mengerjakan fardhu haji pada tahun 1988(ketika itu aku berada di Sabah).peristiwa terowong runtuh di Muassim.Arwah mak dan ayah tiriku sudah berada jauh ketika peristiwa itu terjadi.arwah mak pun berpesan kpd kami seramai 9 adik beradik supaya mengerjakan haji secepat mungkin..jgn bertangguh andai wang sudah mncukupi..aku ingat pesanan arwah mak sampai sekarang.
Apakah buah tangan yg perlu kita bawa utk mnjadi tetamu Allah?
Bawalah hati yg fakir ,jiwa yang penuh kerinduan terhadap pemilik diri ini..kerinduan ,kasihsayang untuk bertemu Nya.Bukankah Allah sangat dekat dengan kita?Sehingga sgt dekat dgn urat leher kita..jangan terlalu banyak meminta tetapi sentiasalah dekat,bersujud ,bertasbih memujiNya.Bukankah Allah itu Maha Hebat dan Luas PengetahuanNya?
Rukun haji yg terdiri dari niat dan perlakuan yg berupa perbuatan .Jadi lakukan seikhlas hati..dan bersungguhlah dalam menunaikan setiap perkara yg mnjadi rukun wajib.Begitulah hatiku berkata-kata,ingin mnjadi tetamu Allah SWT..
Dan aku sering berharap dapat menjejakkan kaki dan bersujud di depan Kaabah.moga Raudhah Jannah dapat ku jejaki..impian para tetamu Allah untuk mengucup Hajarul Aswad..biar wangi Raudhah Jannah seharum kasturi menemani perjalanan rohaniku..dalam zikrullah dan tasbihku aku tenggelam dalam ilusi yang amat dalam..dalam zauq yang amat dalam itulah juga aku bermimpi berada di sana..

Lebih dari kata-kata..serupa juga aku menganyam harap.Berupaya aku akan melaksana rukun kelima ini..bias aku dgn keagunganMu..walau tak bias ku sentuh namun aku merasakan Tuhan selalu ada di sisiku.Aku juga seperti merindukan dakapan iman sesejuk air telaga Kawthar.ziarah ke makam Rasulillah SAW dan para mujahid yang syahid kerana Allah..ingin berdoa di makam yang terpuji,mereka memperjuangkan akidah dan syahid..namun di janjikan syurga untuk para syuhada yang berkorban semata kerana’lillahi Ta’ala’
Aku gembira dan berlapang dada bila saudaraku yang lain telahpun mndaftar nama dan sedang menunggu giliran untuk ke sana.Aku dan suami akan menjadikan impian ini satu kenyataan satu hari yg Allah izinkan.Insya’allah..impian yg tak padam di hatiku.Aku memujiMu Ya Rabb..
Saat tibanya musim korban..aku memulakan korban untuk diriku,kemudian untuk anak sulungku,anak perempuan keduaku.Tahun berikutnya aku melakukan ibadah korban untuk anak lelakiku yg ketiga dan terakhirnya tahun 2010 aku lakukan untuk anak perempuan terakhirku.Kalau dulu semuanya aku lakukan di masjid tetapi utk tahun 2010 ..aku tunaikan hasrat abang sulungku..dia mahu kami korbankan kerbau itu di rumahku!Alhamdulillah bila aku mengumpulkan wang yg kuambil dari setiap saudra kandungku setiap seorangrm400.00.Termasuk adik suamiku satu tompok.Aku dan suami berusaha ke hulu dank e hilir.mencari kerbau dan menjemput saudara maraku untuk ke rumah kami.Aku bersyukur kerana korban dan majlis kenduri selamat dan lancer.Alhamdulillah tertunai sudah hajatku dan abang sulungku!
Bukan tiada halangan dlm urusan utk ibadah ini..atau ujian yg mnduga kesabaranku.Namun aku beriktikad kpd Allah.Ini pengorbanan ikhlas dariku.Aku mengeluarkan segala wang dari tabungnku sendiri.Malah semua korban untuk anak-anakku adalah hasil simpananku sendiri.Selama ini aku berhasrat semoga Allah mmberi kan aku kebaikan dan menanam benih utk hasil yg baik itk keluargaku..Justeru aku tdk peduli tentang penat atau lelah,yang penting aku mahu pengorbanan ini ikhlas dan Allah menerima ibadah korbanku..
“Ya Allah,curahkanlah limpahan rahmatMu dan keselamatan ke atas penghulu kami Muhammad yang ummi,yang mnjadi kekasihMu yg agung darjatnya dan bertambahnya kemuliaan ,dank pd keluarga dan sahabat Baginda sekalian”-selawat yg memudahkan kita mndapat syafaat Nabi di hari kiamat nanti.Insya’allah.amalkan sebanyak mungkin…
Salahkah kita memilih harta?
Tidak salah jika kita hidup mewah dan berharta…andai kemewahan itu mengingatkan kita kpd kesusahan org lain..Berinfaq di jalan Allah .Keluarkan zakat dan bersedekah jariah..bukankah itu satu kebaikan?
Zuhud kpd nikmat Allah SWT..mengekang jiwa dari kesenangan dunia yg berlebihan..berusaha mmbuang keburukan yg melekat dlm jiwa kita.
Tahun ini aku tidak melakukan ibadah korban..hatiku terusik juga kerana ia ibadah suci..namun aku berharap jika di izinkan Allah tahun-tahun mndatang aku dapat melakukannya lagi,Insya ‘allah..
Firman Allah SWT:”Kamu sesekali tdk akan mencapai kebaikan (yang sempurna)sehingga kamu dermakan sebahagian drp apa yg kamu sayangi.Dan sesuatu apa jua yg kamu dermakan sesungguhnya Allah mengetahuinya”-surah Ali’imran;92.
Mengapa aku selalu menyimpan wang di lain dompet?
Kadang-kadang tanpa kita sedari atau jangka rumah kita di kunjungi oleh org yg ingin mminta derma..pelbagai kesusahan jiran tetangga..sekarang rm 20 utk wakaf satu nama satu kaki tanah.Utk dirikan masjid,rumah anak yatim.,sekolah agama dan macam-macam kegunaan.Untuk mnziarahi org sakit,majlis kenduri kahwin dan utk yg mengerjakan haji..maka kita berusahalan berinfaq…walau sedikit asalkan kita ikhlas.Itu sudah memadai bagi jiwa yg suka mengubat hatinya…maksudku bersedekahlah ,memberilah dan membantulah kpd yg memerlukan.Mana tahu satu hari nanti kita juga jatuh di tempat yg sama..di tempat mereka yg sgt memerlukan .Bukankah hidup ini ibarat roda?
Aku bersimpati kpd insane yg menderita sakit atau susah..kerana itu aku sentiasa bersyukur dgn kehidupan aku dan keluargaku.Aku gembira dan berlapang dada melihat kesenangan insane di sekelilingku.Untuk saudara kandungku sekalian,jangan lupa kpd nikmat yg Allah berikan kpd kita.Berkorbanlah jika mampu,bersedekah jika ada dan saling Bantu mmbantu sesame kita.Marilah kita ingat pesanan ibubapa kita dulu…bersatu kita teguh,bercerai kita roboh…jgn runtuhkan keimanan kita.Mari kita bina kekuatan iman utk tembuk kesejahteraan hidup dunia dan akhirat kita…bacalah selawat Al-Quran untuk kedua ibu bapa kita.Marilah kita berdoa:”CukuplaH Allah mnjadi wakil(pelindung)kami yang sebaik-baiknya .Tiada daya upaya melainkan daya dan kekuatan Allah Yang Maha Tinggi Lagi Maha Maha Besar”.
Yang baik adalah dari Allah,yang buruk tetap berpunca dariku..ampunkan aku dan berikanlah cahaya cintaMU…selagi aku hidup dan bermukim di bumi Allah yang aman dan damai ini selagi itulah aku berharap satu hari nanti aku akan dapat juga ke Tanah Haram bumi para anbiyaa bersatu….

No comments:

ORIGINAL MILIK CHE AZIAH DAUD.SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA