Sunday, January 23, 2011

PANGGILAN HATI.

"Berhati-hati dgn pemikiran kamu  kerana ia akan melahirkan perkataan,berhati-hatilah kamu  dgn perkataan kamu kerana ia akn melahirkn perbuatan,berhati-hatilah kpd perbuatan kamu kerana  ia melahirkn perangai dn sikap kerana ia akn mmbentuk peribadi  kamu,berhati-hatilah dgn peribadi kamu krana ia akn menentukn matlamat kamu,kegembiraan atau kecelakaan"-Sabda Rasulullah S.A.W.
Khalil Gibran:"Orang tua adalah busur yg merentangkn dn mmbuat anak panah meluncur deras di landasan fitrahnya".
Aku berdoa kpd Tuhan agar selalu mengirimkan NUR.untukku.Di langit biru megah  bulan dn bintang berbicara.Di atas sana,mereka nampak bumi sangat kecil.Akan tetapi bagiku bumi ini sungguh luas sehingga aku tak mampu mengelilinginya ..Teknologi yg canggih boleh mmbawa manusia ke angkasa.
di sini,bulan dn bintang mnjadi kajian.Baik dn bruk kesan teknologi berada di tangan manusia!Mungkinkah dgn kecanggihan teknogi yg sangat mengujakan ini mmbuat manusia semakin malas?Semuanya mnjadi mudah..tak payah mendaki tangga utk ke tingkat 100,naiklah lif...mudah bukan?Aktiviti fizikal tdk memenatkn lansung.Tekan butang,semuanya o.k.....Badan kaku,fokus hanya pd mata..minda pantas..byk sungguh manafaatnya hidup di alaf baru..teknologi nk di salahkn bila berlakunya keganasan sosial?Media punya maklumat,internet  blh di gunakn utk semua info.internet bagaikn perpustakaan di mana-mana dpt perkongsian ilmu.Jika salah guna kebaikan teknologi ini,dunia turut huru-hara!Pilhlah   kecanggihan teknologi hari ini utk memajukn diri,keluarga ,negara.Manafaatkn utk kesejahteraan fizikal dn mental..baru aura abad tercanggih ini akn menyerlah........
Asas tamadun  moden  ialah kebebasan  individu dlm menentukan cara hidupnya sendiri.Tamadun dpt mengubah manusia.Peraturan dn tradisi dlm masyarakat asas pmbentukan diri yg berkualiti.Spt mengembara  ke Sidrah Al-Muntaha-semua manusia asalnya tiada.MATI.Tiada jasad,tiada fizikal.Ketika roh bersatu dgn jasad,fizikal terbentuk kuat.Tiada fizikal tetapi roh telah ada.Dlm alam ini roh dn jasad bersatu....rahsia ini ada dlm Lauh Mahfuz.Firman Allah:"Sesungguhnya berjayalah orang yg beriman itu,jika ia khusyuk dlm solatnya.Juga mereka yg mnjauhkn  diri dari lagha"-Al-Mukminin 1-3.
"Ibarat rumah apabila tiang sudah rosak,maka dinding dn atap hanya menunggu  masa utk runtuh bersama-sama dgn tiangnya"
Tuhan,kirimkn aku cahayaMu.Tanpa jemu aku merayu..........jangan padamkn cahayaMu untukku dn keluargaku.kirimkan selalu agar aku dpt  mmbayangkan keagunganMu.Aku tidak mnjadi sperti seorang pengembara yg haus di Padang Sahara.Aku jua tdk mahu  tanah paling gersang itu mmbakar cedera tubuhku.Aku sedar sedenyut  nyawaku adalah ihsanMu.Anugerah Mu.Di beri percuma..Aku tahu sejuta penziarah  syahid di hadapan medan perang ..mati sebagai para syuhada kerna jihad kpdMu.
"Tuhanku,aku tdk layak utk ke surgaMu tapi aku tak tahan dgn seksa nerakaMu,dari itu ALLAH kurniakanlah aku taubat,Ampunkanlah dosa-dosaku .Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun dosa-dosa besar"-
"Setiap dosa  itu akan di tunda balasannya  oleh Allah sampai hari kiamat,kecuali dosa derhaka kpd kedua  orang tua.Allah akan mmpercepatkan balasannya dlm kehidupan di dunia sbelum kehidupan di akhirat"
Aku tunduk kpd takdirMu.Bukankah harum  sekuntum mawar akan hilang saat layunya?
Bukankah kata-kata indah lahir dr hati kita yg ikhlas akn menjadi penyejuk jiwa yg sedang berduka ?
Bukankah doktor juga hanya manusia biasa ,jika tak mampu mengubati pesakitnya  ia juga berserah kpd Yang Maha Kuasa ?
Akhirnya aku sedar frasa kehidupan ini sering berubah.Retoriknya transformasi  datang dari dlm jiwa liata.Hati ku memanggil namaMu.Pratagonisnya hidup seorang anak yatim piatu sepertiku sering merindui  kedua ibubapanya..merindukan suara yg penuh manja,belaian yg mengubati lara jiwa..Walau pun segalanya sukar tanpa tangan kedua ibubapaku,aku berdoa setiap saat moga roh mereka di cucuri RahmatMu.Aku memhami secara logiknya bahawa kehilangan mereka adalah pembuka jalan utkku mendepani  cabaran hidup dgn rasional.Dan aku berterimakasih kpd suamiku mnjadi raja dlm istana kasihku.Aku bersyukur dgn semua permata hatiku yg mmbuat aku bahagia di dunia ini.Aku mengandaikan pesanan hikmat ini sebagai satu inspirasi dlm hatiku."Ayuh kita merayu kpd Allah  mmbantu mengawal diri,org yg kurang kawalan diri adalah org yg tak menerima  belas drp Allah.Org yg tdk mampu mengawal dirinya bukan shj menzalimi  diri sndiri tetapi sedang mmbakar seluruh dunia dgn api"=Maulana Jalaluddin Rumi.
Pelang senja sedang menghampiri kutub..sebentar lagi matahari akan terbenam.Aku tahu azan maghrib akan berkumandang.Hatiku memanggil-manggil..aku bersujud lama kerana aku sedang beristighfar :"Ya Allah,tiada Tuhan yg sebenar melainkan Engkau.Engkaulah yg mnjadikan aku,aku adalah hambaMu dn aku berjanji akan mentaatiMu semampuku,aku berlindung kpdMu drp kejahatan kelakuanku.Aku kembalikan kepadaMu segala nikmat yg kau berikan  dn aku kembali kpdMu dgn dosa yg di lakukan.Ampunilah aku kerana tiada siapa yg dpt mengampuni ku selain dariMu"-penghulu istighfar.
Aku tunduk di kiblatMu dgn satu keyakinan bahawa NUR Mu akan selalu ada di sisiku...Syukur alhamdullilah!!!!!!!!!!!!!!!!









No comments:

ORIGINAL MILIK CHE AZIAH DAUD.SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA