Wednesday, September 1, 2010

KEMBANG YANG WANGI

Jika di hadiahkan aku sebidang tanah
Akan ku dirikan sebuah istana
Di dalamnya dihuni insan yang berbudi
Menyayangi dan menghargai setiap pemberian
Hati-hati penuh suci
Diri yang saling mengerti
Hakikat sebuah hubungan

Jika aku di beri sebuah taman
Akan ku tanam benih-benih kebaikan
Berkembang biak putik-putik harapan
Sewangi bunga-bunga yang berkembang anika warna
Melunakkan mata memandang
Menyejukkan jiwa yang berduka

Jika di kosongkan satu halaman kertas
Akan kutulis semua memoriku
Biar kering tintaku
Biar hilang ilhamku
Biar penuh lembaran-lembaran berisi kisah suka dukaku
Biar pengalamanku menjadi lautan
Tahan di lambung ombak ganas..

Haruskan aku di berikan semua itu
Jika tangan ini tidak mampu menahan ujian
Jika bahu ini tidak mampu menanggung bebanan
Haruskan aku di anugerahkan segala hasrat
Jika aku hanya mengutip daun-daun yang luruh?

Aku ingin membina istana dalam sebuah taman
Sekuntum bunga yang kembang wangi
Sebuah buku yang penuh emosi mengukir ilusi
Sebuah kehidupan memaut mimpi-mimpi penuh keindahan
Bukan sekadar tapak kosong yang di tinggalkan
Tiada erti,tiada makna dan tiada pengharapan.......

KARYA:CHE AZIAH BT DAUD.
KG.BUKIT TEMIN,P.LANGKAWI,KEDAH.
2 SEPTEMBER 2010.

No comments:

ORIGINAL MILIK CHE AZIAH DAUD.SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA