Tuesday, August 24, 2010

JIWA MERDEKA

Untuk mmbentuk dunia pada aturannya,kita mesti mmbentuk bangsanya,untuk mmbentuk bangsa,kita mesti terlebih dulu mmbentuk keluarga,kita mesti mmbentuk diri sendiri supaya mmpunyai hati yang murni......KONFUSIUS.
Dgn runtuhnya nilai murni,manusia akan si hadapkn dgn persoalan bahwa segala-galanya mnjadi tidak brmakna dn berharga lagi...
Dlm kehidupan kita seringkali di dedahkn dgm wajah-wajah bentuk fizikal yg unggul dn realistik.Semuanya bagaikan sempurna...sbb individu berusaha menutup kelemahannya.Luaran yg tiada cacat cela tp hatinya tersimpan brbagai kekurangan.Wajah yg berkedut,mewakili masa-masa berharga yg di lalui..pahitmanis yg di tempuhi..
Masaalahnya semua org berangan-angan hendak mengubah dunia ttapi mampukah ia?Bila di kaji kembali,ubahlah diri sendiri..majulh ke depan,kita akan menemui jalannya.Padamkan episod luka..bina taman baru.Lukiskan wajah baru..Optimis dgn masa depan.kerana di mana ada kemahuan,di situ ada jalan..Sabda Nabi:"KUtinggalkan dlm kalangan kamu 2perkara:yg kamu sesekali tdk akan sesat selagi kamu berpegang tegoh kpd kedaunya iaitu Kitabullah(Al-Quran) dn Sunnahku"-Riwayat Imam Malik.

No comments:

ORIGINAL MILIK CHE AZIAH DAUD.SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA