Sunday, October 16, 2011

MENGIRA BINTANG DI SIANG HARI

"Bahawa perpisahan adalah kesakitan  yang amat rahsia tetapi ia adalah kelansungan hidup  tak pernah mungkir"-kata-kata petikan penyair Awang Abdullah.


Siapa pun di antara kita pernah merasa sakit.Sakit hati atau jiwa yang di lukai.Sakit mata saat memandang sesuatu yang di luar jangkaan.Sakit kepala bila kerunsingan melanda.Sakit telinga bila ada kata-kata sindiran atau kata-kata sinis menerpa di halwa telinga.Sakit yang pelbagai bila seluruh sendi dan anggota tubuh mula  kekurangan imun.Sakit darah tinggi bila kolestrol tinggi dalam badan.Sakit kencing manis bila kandungan gula dalam darah sudah tidak dapat di kawal lagi..semuanya kesakitan fizikal jelas nampak menonjol..tak perlu di cerita....namun sakit hati  bila sesuatu yang di sanjung menjadi satu kebencian.Semuanya berpunca dengan perkataan"SAKIT".
Sakit yang menderita oleh barah bila kuman atau virus kian merebak.Nanah akan mnjadi kudis...kudis yang akan menjadi bisul.Menjadi barah...maka kita akan berusaha untuk menyembuhkan sedaya upaya.Berjuang untuk hidup sehingga kita sanggup  menghabiskan harta dan wang asalkan penyakit itu dapat di sembuhkan secepat mungkin.Menamatkan derita yang berlebihan,membuang sisa  luka.biar semua derita itu itu bernoktah!


marilah kita berselawat Syifa':"Ya Allah,berilah rahmat ke atas penghulu kami,Nabi Muhammad S.A.W. yang dengan berkat baginda ,Engkau menyembuhkan hati-hati ,menjadi penawar  dan menyihatkan tubuh badan juga memberikan kesembuhan penyakit  serta mengurniakan cahaya penglihatan dan kurniakanlah juga rahmat keberkatan  dan kesejahteraan ke atas keluarga  dan sahabat baginda"(terjemahan).
Lima belas tahun dulu ketika aku mengidap satu penyakit  yang sangat melemahkan fizikalku,aku berusaha sedaya upaya.Ke hospital,perubatan alternatif  secara tradisional dan apa saja asalkan derita setiap bulan itu sembuh atau berkurangan.Berjumpa pakar sebulan sekali,Sebelum  tu semasa baru melahirkan anak pertama aku telah pun melakukan pembedahan membuang tonsil di kedua kerongkongku.Kemudian suamiku pula melakukan pembedahan  berkaitan 'sinus' dalam hidung.Itupun setelah tiga bulan aku melakukan pembedahan pertamaku.
Bila aku menderita ketumbuhan yang amat menganggu kesihatan dan kesejahteraan harianku...aku masih berusaha.Arwah ayah tiriku  turut mencari ubat penawar..berbagai akar kayu dan daun yang boleh di jadikan ubat  aku sapu setiap waktu.Pakar belum dapat mengesahkan penyakitku walau sample darahdan ketolan dan daging  di ambil.Akhirnya pelbagai andaian timbul di kalangan saudaraku.kononnya aku mengidap barah...semuanya untuk menambah deritaku.Mereka lebih pakar dari doktor yang merawat kes aku..namun saat aku bersujud di depan Tuhan,aku tahu kesakitan ini hanya cebisan ujianNya.
Aku terus mengamalkan satu doa yang amat mustajab.Aku sentiasa membaca doa ini sehingga tanpa aku sedari  ketolan dan derita penyakitku hilang tanpa kusedari.Doktor juga hairan dan bertanyakan dari mana aku berubat.Aku berdoa siang dan malam dengan kalimah.Bismillahirrahmannirrahim:Bismillaah.Bismillaah.Bismillaah,A,uudzu billaahi  wa qudratihii min syarri maa wa uhaadziru' yang bererti:Dengan Nama Allah,aku berlindung  pada Allah  dan KudratNya  dari kejahatan penyakit yang ku derita dan aku takuti"Aku baca sambil memegang tempat yang sakit tujuh kali berturut-turut,aku ulangi tanpa jemu sehingga aku terlena!
Kemudian beberapa tahun yang lepas,ketika acara paling berprestij akan berlansung di Langkawi(LIMA) sekali lagi aku tiba-tiba sakit.tiada jalan secara tradisonal..sekali aku membuat pemeriksaan aku pasti aku deritai penyakit batu hempedu.Aku meminta izin suamiku dan kaum keluargaku,akhirnya aku ke KMC.pembedahan berjalan lancar.RM 5,oooo..Ya Allah,mohon berilah aku kesejahteraan zahir dan batin untukku sekeluarga..


Bukan kah kesakitan itu teramat rahsia?
Walau apa pun halnya,kelansungan hidup itu amat penting.Kita percaya segala aturan hidup telah tertulis jelas sejak kita dalam rahim ibu lagi.Hanya jiwa dan persaan kita yang terlalu meminta -minta  untuk hidup sempurna tanpa sebarang ujian.Betapa jahilnya kita menilai..bukankah kesakitan itu satu  ujian semata?


Tiada seorang pun di dunia ini yang akan terlepas dari ujian atau kesakitan.Kalau tidak menderita fizikal mungkin kita mengalami tekanan emosi...sehingga jiwa tidak tenteram.Satu hari kita akan merasa juga satu kesakitan,kehilangan dan kebahagiaan.Satu hari apa yang kita pegang akan terlepas juga bila kita tidak berhati-hati..cinta yang kita miliki juga akan pudar kalau kita tidak tahu menggilapnya..benih yang kita tanam akan mati kalau kita tidak tahu meracun dan membajainya...bukankah air  dan baja itu satu bahan untuk menyuburkan tanaman.Racun untuk membunuh  makhlok perosak...sesuatu yang pahit permulaannya munkin di akhirnya mendapat kemanisan.Insya'alllah..
Kadang-kadang sedikit ujian dan kepahitan memaksa kita  merasa sakit hati dan berperangka buruk dengan takdir Allah.Bagiku tiada sempadan atau halangan untuk kita berusaha di atas setiap kekurangan kita.Aku tidak mahu terkandas dalam mentaliti yang sempit.Sekali pun derita atau penyakit itu berpanjangan  kita mesti jujur menerima  kehendak Tuhan.
Musim bunga jika berlalu kan Tuhan gantikan dengan musim dingin.Hujan atau panas tetap satu pemberian.Jika di hitung pada detik yang telah berlalu,masa tidak pernah berbohong untuk mengatakan  sesuatu yang betul dan hakiki.Penyakit juga tidak pernah mengira usia.Sesuatu yang benar tidak akan berubah ..Jika seorang  gembira  seluruh dunia akan ketawa bersamanya.Jika sesorang bersedih ,dunia akan tinggalkan kesepian untuknya..Dunia akan menerima kematian dan kelahiran setiap saat.Bukankah terlalu istimewa bila kita di lahirkan sebagai manusia?Menjadi khaifah di muka bumi dengan amanah dan tanggungjawab..
Kekayaan manusia satu keberuntungan hari depannya di dunia..bukan pula satu dosa memiliki harta..bukan juga satu kesalahan.Jika anda memilik kekayaan maka berinfaqlah ke jalan Allah.Jika anda di landa kesakitan..ia juga bukan satu siksaan namun ia  satu kedewasaan yang membuat kita memahami bagaimana rasanya derita orang yang sakit merana.Jadi bersyukurlah seandainya kita belajar menjadi manusia berperi kemanusiaan.Penyakit jasmani dan penyakit rohani mengiringi perjalanan  hidup kita.Untuk mengubati keduanya pulihkanlah rohani,pasti jasmani turut sihat kerana rohani itu adalah tangkai jiwa!


Namun kita berharap kesakitan tidak akan berpanjangan ..kerna sakit yang di rasakan adalah penderitaan.Pepatah Arab ada menyebut:"Perkahwinan  itu bagaikan  sebuah benteng  yang di kepung musuh,mereka yang di luar ingin masuk ke dalamnya dan kita di dalamnya ingin keluar"-begitulah aku rasakan bila menderita dengan penyakit yang di turunkan Allah.Namun pepatah mengatakan tiap-tiap penyakit ada penawarnya.Ubat setiap kesakitan adalah kesabaran dan ketabahan.Lalu aku teringat kata-kata yang menyuntik motivasi dalam aku mendepani setiap permasaalahan yang datang.Kemiskinan jiwa  lebih mengerikan  lagi dalam hidup drp terus hidup dalam kemiskinan  harta benda.Aku yakin kekuatan jiwa akan membuka mata dan minda untuk kita terus melangkah..sekali pun langkah ketika sakit ..
Masa sungguh cepat berlalu..luka fizikal boleh kita nampak tetapi luka di hati  siapa yang tahu......Tuhan telah berikan aku peluang untuk hidup sejahtera.Mengubah sisi yang  sering lalai,memilik keluarga bahagia..sebelum berakhirnya kalam hari ini ingin kutulis lagi perumpamaan:"Orang yang memfitnah  umpama buluh  yang di bakar dengan sekam.Akhirnya musnah buluh serumpun  tetapi orang  yang di fitnah umpama lalang terbakar.Apabila hujan  ia kembali  hidup subur".
Akhirnya aku dapat membezakan mana satu kaca.mana satu permata!
Kata Plato-KEBENARAN ADALAH KEKAL ABADI.
YAA HALIIMU YAA 'ALIIMU YAA'ALIYYU YAA'ADHIIM.
"Ya Allah TUHAN yang  maha kasihsayang,TUHAN yang maha tahu,maha tinggi dan maha besar...
Hilangkanlah kedukaanmu dengan ayat-ayat mustajab ini.Insya'Allah...

No comments:

ORIGINAL MILIK CHE AZIAH DAUD.SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA