Tuesday, August 9, 2011

RINDU TIADA PENGHUJUNG


RINDU TIADA PENGHUJUNGNYA.
Tasbih itu masih bergerak-gerak di tangan emak.Entah berapa ribu zikrullah bermain-main di bibirnya.Aku hanya memerhatikan dari jauh.Nyata emak sangat leka  berzikir sejak solat Maghrib tadi.Kurasakan sebentar saja lagi azan Isya` akan berkumandang menandakan waktu untuk solat Isya` telah masuk.Emak masih lagi belum bangun dari tikar sejadah yang di belinya ketika menunaikan  ibadah haji bersama arwah abah di kota Mekah itu.
Emak  bangun dan terus menunaikan solat sunat masuk waktu isya`.Kulihat wajah emak sangat tenang sekali.Walaupun kerut wajah  emak semakin menampakkan  kedut namun senyuman emak tetap manis seperti dulu.Penuh keibuan,ketenangan dan aku merasa senang sekali berada dalam pelukan emak.Namun aku tahu sejak arwah abah meninggal emak seperti cuba untuk menepis kesunyian atau kepayahan dengan caranya yang tersendiri.Emak tidak pernah  mengeluh atau bermuram di depanku.
Malam Jumaat begini emak akan meneruskan bacaan ayat suci Al-Quranul Karim.Emak sudah terbiasa sejak kecil lagi di didik oleh nenek dan tok wan.Sebab itu aku selalu ingat arwah abah pernah berkata bahawa di zaman moden sekarang memang sukar untuk dapat isteri seperti mak.Zaman muda emak banyak di habiskan di rumah.Pagi-pagi bangun tidur terus buat kerja rumah.Sebelah malam emak dan Tok Wan mengajar anak-anak jiran mengaji Al-Quran.Begitulah rutin emak.
Bila emak berkahwin emak menjadi isteri sepenuh masa.Abang Amin  dan aku juga  tidak pernah di susukan dengan susu tin.Arwah abah pernah berkata emak ingin menyusu sendiri agar aku dan abang Amin akan berkelakuan seperti  seorang insan mukmin.Mulalah abah bercerita  bagaimana anak-anak yang menyusu susu lembu  berperangai macam lembu.Aku hanya tersenyum bila terkenang semula apa yang sering sangat arwah abah sebut.
Dalam leka aku berangan-angan suara lembut emak menegur agar aku segera wuduk.Katanya berdosa melengahkan waktu.Aku akur.Hujan di luar sangat lebat sehingga memaksa aku untuk  mencari baju tebal.Aku bergegas  ke ruang tamu  untuk menonton segmen yang gemari.Emak kulihat sudah pun menanggalkan telekung.Aku percaya saat hujan lebat begini tak ada apa yang nak emak buat.Jadi aku mengajak emak bersamaku.
Sebenar aku tahu emak sedih dengan  tingkahlaku Abang Amin.Sejak arwah abah meninggal Abang Amin jarang pulang ke kampung.Dulu masa Abang Amin ingin berkahwin dengan perempuan mat salih yang di bawanya pulang dari  Kota London arwah memang menentang keras tujuan Abang Amin.Emak tidak henti-henti mengalir airmata kerana Abang Amin.Pergi belajar di luar negara,di bawanya pulang perempuan berambut perang!
Setelah puas Abang Amin memujuk emak dan arwah abah dengan pelbagai alasan akhirnya emak mengalah.Lagipun orang kuat masjid pula menambah daripada berlaku maksiat lebih baik kahwinkan saja mereka.
“Mana mak nak letak muka ,orang kampung pun asyik menjuihkan mulut bila terjumpa mak di jalan ke,sampai mak nak ke masjid pun ada mata menjeling tajam .Engkau tak fikir perasaan kami”soal mak pada Abang Amin dengan linangan airmata.
“Mak,saya dah berjanji akan berkahwin dengan Jessica.Saya Cuma nak minta restu mak dan abah.Saya harap keluarga kita dapat menerima Jessica dengan baik.Itu saja harapan saya pada mak dan abah”pujuk Abang masih ingin mempertahankan gadis bermata biru itu.
“Tapi macamana dengan Solehah tunang kau tu.Abah  tak ada tempat lagi nak sorok muka.Hantar belajar ke luar negeri,ini yang kami dapat.Susu yang di beri kau balas dengan tuba?Kau ingat kami ni tak ada maruah?tengking abah yang semakin berang.
“Mak malu pada keluarga Solehah,tapi apa boleh buat kau sanggup conteng arang ke muka keluarga kita.Emak tak sangka anak lelaki mak yang  baik dulu jadi macam ni sekali”mata mak tetap berkaca.Aku hanya mendiamkan diri sambil memelok emak .
Akhirnya semua kaum kerabat kami berbincang dan mengizinkan mereka bernikah.Jessica nama  gadis Kota London bertukar menjadi Qistina Abdullah.Kakak Solehah bekas tunang Abang Amin turut hadir di majlis pernikahan Abang Amin.Aku tahu dia sangat menyintai Abang Amin tapi dia pasrah .Katanya ini soal jodoh.Dia redha.Tapi aku merasa kesal sebab gadis sebaik kakak Solehah telah di persiakan oleh Abang Amin.Namun kami semua tetap mendoakan agar kakak Solehah akan bertemu jodoh dengan lelaki yang baik lagi.Arang sudah terconteng di muka,maruah sudah terpalit dengan kejahilan Abang Amin.
Qistina,sudah bersediakah untuk sujud  di tikar sejadah?Kalimah syahadah mewajibkan setiap yang  orang yang beragama Islam menunaikan solat 5 waktu sehari.Menunaikan puasa sebulan di bulan Ramadhan.Berzakat dan menunaikan haji di Tanah Haram Mekah jika berkemampuan.Apakah seorang Qistina sanggup dan rela meninggalkan agamanya semata-mata atas dasar cinta seorang Juliet kepada Romeonya?
Abang Amin,bertanggungjawab memastikan dua kalimah syahadah yang di ucapkan oleh isterimu di sertai oleh amalan bukan hanya ucapan semata-mata.Pernah kah Abang Amin menjadi imamnya yang memimpin ke arah muslimin sejati?
Demikian aku beintonasi seorang diri.Hatiku gusar .Abah dan emak tawadduk orangnya.Sebab Abang mengatakan Qistina atau Jessica tidak betah untuk berlama di pondok buruk kami lalu mereka memutuskan untuk kembali ke Kota London.Bukankah di sana semuanya ada?Kota kosmopolitan yang siang dan malamnya tidak pernah tidur.Semua orangnya berlumba-lumba untuk mengejar keseronokan dunia.Abang Amin tidak dapat lagi merasakan sedapnya sambal belacan mak atau gulai ikan keli  rempah giling yang mak masak bersama belimbing buluh .Lidah Abang Amin sudah loya.Dia lebih senang dengan  burger atau mengunyah salad mentah!


Semuanya telah berubah sejak Abang Amin pergi.Abah telah meninggal dunia.Aku sudah dewasa dan menunaikan hajat emak agar menjadi seorang peguam.Sebanyak itu juga aku sudah berkongsi beban emak.Menantu yang di harapkan dapat memberikan cucu telah jauh dari pandangan.Aku tidak tahu sejauh mana Abang Amin tersinggung dengan peristiwa itu.Arwah abah sempat berpesan pada emak bahawa dia sangat ingin memelok abang seperti  dulu.Bila malaikat maut telah datang menjemput abah menemui penciptaNya abang tiada di sisi keluarga.Tega sungguh hati abang.Keras seperti batu.Qistina berjaya memalingkan hati abang dari kami.
Sudah lapan tahun abang tidak pulang ke kampung.Pada hal kami semua telah redha dengan keputusan abang.Ketika abang menghubungiku dulu aku pernah berkata pada abang bahawa darah kami sama.
“Baliklah bang,mak sering menyebut-nyebut nama abang dan kakak Qistina.Buang yang keruh ambil yang jernih.Abah dah tiada.Kesian pada mak.Lagi pun abang mesti ingat surga itu di bawah tapak kaki ibu”pujukku lagi.
“Abang bukan tak mau balik tapi...............”kata-=kata abang terhenti tanpa noktah.
“Ana tahu abang masih marahkan mak.Mak dah ampunkan kesalahan abang.Baliklah ,mak sekarang bukannya sihat macam dulu lagi.Mak rindukan abang”
“Tenguklah nanti macamana,kalau abang ada masa abang pulang juga satu hari nanti”ayat ini sudah jemu aku dengar.
Perlahan –lahan aku menyusup masuk ke bilik emak.Emak terbaring lesu tapi masih  senyum bila nampak aku masuk.Hatiku merasa tidak tenang kerana sejak akhir-akhir emak asyik termenung.Bila aku tanya emak menggelengkan kepala mengatakan emak biasa saja.
“Ana,bila lagi nak kahwin?Mak teringin nak timang cucu.Tak kan dah kerja pun masih nak bagi alasan pada mak,dulu kata nak kerja .Sekarang  dah kerja apa pulak nak dalih”
“Tunggu lah tak kan lari gunung yang di kejar.Insya`allah Ana akan akan kahwin juga satu hari nanti”Aku tidak sanggup menghampakan harapan mak Cuma masa  dan jodoh tu belum sampai.
“Ana tenguk kakak Solehah tu,dapat suami baik.Ustaz pulak tu.Anak pun dah nak masuk empat.Mak bangga sebab kakak Solehah tu tetap anggap kita seperti dulu.Masih ambil berat hal kita.Sebab tu arwah abah berkenan sangat dan sayangkan dia macam anak sendiri.Apa nak buat kan dah tak ada rezeki kita”
“Mak jangan ungkit kisah lama.Lupakan saja.Mak kena jaga kesihatan mak.Itu yang penting.”dadaku seperti tertusuk duri bila semua peristiwa  di ingat kembali.
Aku juga terbias dengan perbuatan abang.Walau aku sering di ejek kerana kakak iparku yang berpakaian seksi dan tidak tahu bersalam dengan tetamu aku masih bertahan.Aku anggap semua yang berlaku  di luar kemampuan kita.Tapi aku kesal dengan sikap Abang Amin yang membiarkan apa saja  kakak iparku lakukan tanpa memberi kata nasihat.Budaya kita berbeza.Warna kulit juga nyata berlainan.Aku merasa janggal dengan melihat kakar iparku menyalakan api untuk menghisap rokok di depanku.Nyata aku bias  dengan kesongsangan budaya.Tapi mengapa abang berdiam diri?
Qistina telah berjaya mengubah paradigma abang.Tidak salah arwah abah berdendam sehingga nafas terakhirnya barulah abah memaafkan kekhilafan abang.Hajat abah tidak sampai untuk memelok abang seperti dulu.
Dalam ilusiku yang panjang  ini aku  berdoa agar tauhid abang tidak berubah.Jika hanya paradigma itu  berpaling aku berharap  dia mampu menjana mawaddah di mindanya.Itu doaku setiap kali aku sujud kepada Mu Ya Allah.
Aku cepat-cepat merapati emak bila emak mula batuk-batuk.Aku sudah maklum tahap kesihatan mak semakin menurun sejak akhir-akhir ini.Emak terlalu banyak menanggung derita.Beban yang di galas sudah berat.Aku juga ingat pesan doktor agar mak kena rehat.Tapi mak masih tidak lupa pada zikrullah yang sebati  dengannya.Ayat-ayat Quran sudah di hafalnya sejak remaja.Lidah mak sudah basah dengan doa.Tapi Abang Amin tetap tidak muncul sehingga emak sudah nazak begini.
Pak Long dan Mak Long sudah putus harap untuk  memujuk abang,aku semakin sakit hati bila mengenangkan perbuatan abang.Emak semakin lemah.Aku bergilir-gilir membaca surah Yassin dengan kakak Solehah.Mak Long dan Pak Long sudah lima hari tidur di sisi mak .Sering ku membisikkan kalimah syahadah itu ke telinga mak.Abang,datanglah segera!
Salamilah tangan emak.Jangan sampai anak derhaka masuk neraka .Surga itu di bawah telapak kaki ibu.Kuulang-ulang lagi ayat itu.Mak,ampunkan segala dosa-dosa Ana pada mak.Setitis susu yang ku sedut masuk ke keronkong ini halalkan lah mak.Aku mengenggam erat tangan mak.Mak hanya mampu menggerakkan jari-jarinya,mata mak   merenung sayu ke arahku.
Sinar mata mak memberikan sejuta cahaya untuk ku.Pelokan emak menyejukkan sukmaku.Genggaman  tangan emak memberikan aku satu kekuatan untuk aku melangkah melihat wajah dunia.Aku menjadi bersemangat saat emak menguntum senyum.Wajah lesu emak mengharukan aku.Terkumat- kamit emak membuka mulut membisikkan sesuatu.
Pak Long dan Mak Long mengangkat tubuh emak yang tidak berdaya  mengadap kiblat.Masanya sudah tiba.Tulang –temulang  menjadi kian renggang.Nadi yang berdenyut perlahan.Aku tidak pernah berhenti walau sesaat pun membisikkan kedua kalimah syahadah itu ke telinga emak.Allahummaajirnipi musibatiwakhlufnikhairan.Doa Rasulullah ini  untuk  UmmuSalamah dan ku baca  demi untuk sempurnakan pemergian bintang timurku!
Di atas ribaku emak menghembuskan nafas terakhirnya.Sesungguhnya aku telah bersedia dan redha dengan  kehilangan abadi ini.Qulllu nafsindzzaiqatulmaut.Innalillahwainailihraji`un.Aku memujuk diriku dengan tiap-tiap yang berjiwa pasti akan merasakan mati.Mati itu pasti.Kulihat wajah mak tersenyum manis.Manis sekali!

Itulah senyuman terakhir bintang timur yang selama ini bermukim di hati.Ia pasti bersinar sesuci air susu nurun jannah yang memberikan aku nafas  kehidupan di dunia yang berliku  ini.Abang Amin yang  di kasihi dengarlah luahan hatiku yang ikhlas ini.Haruskah kita menunggu berabad lamanya untuk  memohon ampun di atas kekhilafan lalu?Mestikah kita terbawa-bawa oleh perasaan sehingga kita lupa arah  kiblat kita?Pujangga pernah berkata:kita tidak akan mampu untuk menggembalikan air ke hulu andai mudiknya ke depan.Matahari akan terbit dan jatuh pada orbitnya.Sudah menjadi resmi angin  yang bertiup akan membawa hujan.Dan mendung akan berlalu bila awan sudi berarak pergi!
Emak ,damailah di sana kerana  Tuhan menjanjikan surga untuk wanita yang  sehebat emak.Emak wanita istimewa.Wanita yang taat suaminya,ikan-ikan di laut,burung-burung di udara,malaikat di langit,matahari dan bulan,semuanya beristighfar baginya selagi dia taat kepada suaminya.Sembahyang lima waktu,puasa bulan Ramadhan,memelihara kehormatannya serta taat akan  suaminya,maka masuklah dari pintu surga yang dia kehendaki.Ini janji Allah terhadap hambaNya yang memelihara tauhid dan akidah .Berjihad ke jalan Allah.
Bukankah arwah abah selalu berkata padaku dulu.Contohilah akhlak Rasulullah.Emak telah terbiasa sejak kecil sehingga nafas terakhir kalimah suci dan zikrullah menjadi teman.Nyata emak mampu mengikuti sunnah sehingga aku merasa kagum dengan peribadi mak.Aku berperang dalam jiwaku sendiri kerana Qistina.Mereka sanggup menabur duri di setiap langkah mak.Anak derhaka seperti Abang Amin mesti  menerima balasan setimpal dengan apa yang telah mereka lakukan.Perasaan mak terluka tapi darahnya tidak nampak.Hanya aku yang memahaminya!
“Ana ,Abang pulang”kudengar suara itu berulangkali.Adakah aku bermimpi lagi?
Kudongakkan kepala dan tiba-tiba Abang Amin memelokku.Tapi mengapa hanya seorang?Bisikan itu bermonolog dalam nuraniku tanpa jawapan.Lantas dengan cepatnya aku  membawa Abang Amin  ke ruang kamar.
“Abang,wajah mak tersenyum melihat kepulangan anak lelaki yang di tunggui selama ini.Rindunya tiada berpenghujung,penamatnya hanyalah kematian.Jangan abang tumpahkan airmata abang .Ia akan menjadi sia-sia.Namun emak telah memaafkan kesemua kesalahan abang”ungkapan ini mungkin dapat menyejukkan hati abang.
“Ana,abang tahu abang telah banyak berdosa pada keluarga kita.Abang sedar kini semuanya telah terlambat,tiada maknanya kata-kata abang ini.Abang dah tinggalkan Kota London dan Qistina.Abang mahu mulakan hidup baru di tanahair sendiri”pengakuan ini sudah lama kutunggu.
Pak Long dan Mak Long turut mengangguk tanda setuju.Ustaz Firdaus tersenyum .Selagi lautan dan bintang sudi menghiasi  angkasa,selagi belum terpisah langit dan bumi biarlah kebahagiaan yang baru datang menjenguk menjadi milik kami.Abang ,lupakan peristiwa berdarah di Kota London menjadi sejarah.Lupakan saja semua kepahitan itu.Jessica tidak mampu menjadi  Qistina bt Abdullah  andainya hanya lidah yang mengungkapkan kalimah syahadah pada hal hati nya tidak pernah mencuba untuk menerima nur Islam.Dia hidup dalam tamadun Barat.Memang sukar untuk  di budayakan ke arah Timur.Roh dan jasad kita berbeza.Budaya dan teknologi pun berlainan.Jiwa yang subur dengan keimanan membentuk jasad yang jauhar.Mestikah kita berkorban segala-galanya hanya kerana cinta dunia?
Cinta yang belum tumbuh dan bersemi tentunya perlukan kekuatan jiwa.Cinta itu sangat abadi.Murni dan suci.Cinta manusia kadang –kadang lebih banyak derita dari bahagia.Cinta manusia juga banyak membawa kemusnahan.Namun kepada Pencipta Yang Addin adalah cinta yang mengalir tanpa henti.Mengembangkan kasih yang wangi.Cinta itu juga memerdekakan jiwa setiap insan.Ini kerana cinta kepada Tuhan adalah cinta teragung seorang khalid!
Abang,bertaubat nasuhalah selagi ada peluang.Jangan sia-siakan harapan kedua ibubapa kita.Kerana merekalah kita dapat melihat wajah dunia.Kita lihatlah ke langit biru.Nun dalam ribuan bintang-bintang yang bersinar gemilang ada sebutir bintang bercahaya terang.Bintang itu memberikan kita harapan,menghulurkan salam keyakinan  dan menitipkan suara kerinduan.Semoga bintang timur itu tetap bersinar terang membawa kebaagiaan yang berkekalan selamanya.Sesungguhnya aku dan Abang Amin tidak pernah berhenti berdoa untuk  emak dan abah agar damai  di  nurul jannah.Destinasi kekal abadi...................................
Sekian ,terimakasih.
KARYA:AZIAH DAUD.
P.LANGKAWI,KEDAH.

No comments:

ORIGINAL MILIK CHE AZIAH DAUD.SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA