Wednesday, December 8, 2010

PERTEMUAN.


Hati tempat jatuhnya pandangan Allah
Jasad lahir menjadi tumpuan manusia....
Kerna itu aku tidak pernah menyangka bahawa satu pertemuan bakal terjadi tanpa aku duga..barangkali pertemuan pertama sekadar menyapa.bertanya khabar dan bersalaman untuk mengucapkan perkataan'selamat tinggal'.Aku berlalu pergi kerana masa dan keadaan selalu tidak mengizinkan untuk berlama...
Selalu kesibukan membuatkan aku terus melupai perkara yang sangat biasa.Rutinku tidaklah sesibuk mana jika aku hanya di rumah.namun mindaku selalu penuh dgn idea..aku tetap suka menulis...aku suka memerhati...prihatin dgn persekitaran.Malah jiwaku sering berbisik'alam dan manusia...manusia dan sikapnya..manusia dgn pengalaman...manusia dgn kisahnya!
Aku teringat pertemuan dgn seseorang..walau tak pernah kenal namun sekali pandang hatiku selalu berbisik..aku hanya keseorangan dalam menyelesaikan masalah peribadiku.Aku sudah terbiasa belajar memahami bahasa sepi.aku juga terdidik dlm membiasakan diri mendekati saudara mara..aku prihatin dgn segala bentuk penderitaan..sebab aku selalu kehilangan sesuatu yang mnjadi kesayangnku.Aku pn memahami bahasa angin yg kadangkala mengirimkan ribut ,taufan di darat atau di lautan..aku belajar banyak perkara yg mmbuatkan aku matang dgn rencah kehidupan..sungguh aku sendiri menjalani erti pertemuan..Tapi jiwaku dekat dan kuat dgn Tuhan:
"Allah memegang jiwa ketika matinya dan memegang jiwa yang belum mati di waktu tidurnya lalu Allah menahan roh orang yang telah di tetapkan kematiannya dan melepasi roh orang yang dlm tidor sehinggawaktu yg di tentukan."-Az-Zumar42.
Allah memberikan aku nikmat,kelebihan dan keupayaan ..aku bersyukur~aku ingin mmbentuk peribadiku mnjadi manusia ash-shiddiqiin(org budiman).kerana aku selalu sgt bertemu dgn org berada tetapi kurang budiman.Keberadaan itu mmbuat mereka bangga dan lpa..aku ingin mmbina keluargaku dgn mnjauhkan fitnah dunia atau pandangan serung mata yg memandang.aku ingin menjadikan kehidupanku dgn 1.menahan marah terhadap org lain.
2.memaafkn semua kesalahan org terhadapku
3.berbuat baik sesama insan sekalipun musuh itu berada di depanku
4.senyum dan mesra yg kuhulurkn adalah ikhlas...
Begitulah azam dan impianku.Aku mahu jiwaku bahagia menerima dugaan Allah.Hubungan yg baik dgn keadaan sekeliling.Itulah peribadi semulajadiku!
"Mudah-mudahan Tuhan memimpinku ke jalan petunjuk yg lebih dekat dan lebih terang dari ini."-Al Kahfi:24.
Begitulah pertemuanku dengan Pencipta.PesonaNya mmbuat aku rindu.Tanpa ragu aku meneruskan langkah perjalananku .Aku ingin bertemu dgnMu.Seperti selalu...di tempat biasa...hamparan sejadah mengadap kiblat yang satu..aku ingin bertemu..PERTEMUAN...yang kudoakan mendapat kesudahan yg baik di dunia,mndapat kebahagiaan yg kekal di akhirat!
Kurebahkan diri,kunyalakan api kerinduan agar tidak akan terpadam selamanya dan kuharap cahaya di ufuk Timur membawa pesona yang bererti untukku.Sungguh PERTEMUAN ini membahagiakanku sekalipun aku hanya sendiri dlm perjalanan ini....

No comments:

ORIGINAL MILIK CHE AZIAH DAUD.SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA