Monday, December 13, 2010

MujaHADAH CINTA.

Rasulullah bersabda:...."aku terlihat neraka,tapi aku sama sekali tidak pernah meihat kebanyakan penghuninya adalah para wanita".
Wanita yg layak masuk surga?
Iaitu wanita yg amat penyayang,subur,cepat berbaik apabila di zalimi ia berkata:
"ini tanganku berada di tanganmu,aku tidak akan memejamkan mata selagi engkau tidak tidak redha kepadaku".
Di zaman mutakhir ini,ramai wanita kurang ilmu pengetahuan agamanya,lelaki yg kurang imannya .Di katakan suami dizaman abad ke 21 ini kian pupus nilai kepimpinannya(maaf,jika bahasa ini mmbawa mudarat).Jika suami yg elok pimpinannya,elok jua isirumahnya.Terbukti dlm institusi kekeluarga yg mmpunyai nilai murni dgn intergriti jujur,amanah dn bertanggungjawab.Memegang amanah Allah sejujurnya.Mmbentuk keluarga bahagia dgn asas keimanan yg kukuh.Mmberi layanan kasihsayang dan hak yg sepatutya di terima oleh isteri dn anak-anak .Nilai peribadi yg positif,memenuhi kriteria seorg pemimpin dlm rumahtangga.Selayaknya menerima kekurangan dn kelebihan isteri dgn hati terbuka..
Wanita mana mampu menolak atau menafikan kebaikan itu?Jika isteri itu tdk menerima semua pengorbanan spt lelaki budiman yg tersebut di atas,aku percaya wanita itu itu tdk pandai menilai ..hargailah kebaikan yg di beri!kasihsayang ,kestiaan dn kepercayaan adalah tnggak kebhagiaan rumahtangga..
Mengapa terjadinya penganiayaan kpd wanita?
Mengapa suami sanggup merampas hak seorg isteri?
Mengapa ada yg saling menuding jari dn tdk mahu mengakui kesilapan diri sndiri?
Semua ini penyebab utama kpd pengingkaran sesorg yg merasai diri di aniaya,di khianati dn mungkin juga di aniaya...
Sabda Nabi:"mereka mengingkari kebaikan.Jika engkau berbuat baik kpdnya dlm waktu yg lama,mereka selalu meihat keburukkan.ia brkata:"aku sama sekali tidak melihat kebaikan apapun darimu".
Bila tidak ada lagi mujahadah cinta sesama suami isteri,berkelanalah dua jiwa.Sama merana,sama kecewa.Di takdirkan seorang isteri wajib taat segala perintah suami..maka sejauh mana wanita sekarang bertahan dr segi emosi?
Maka seluruh puncak mnjadi sepi,sunyi dan derita.wanita tetap ampuh dlm menyembunyikan duka laranya.Isteri sanggup manahan airmatanya dari mmbasahi pipi..walau hati telah luka dn retak!!!!
Jika kita telah mmbuat kesalahan,bersedialah untuk memohon kemaafan..berubahlah sebelum Allah menghukum kita dgn lebih dahsyat lagi.Bertaubat dn kembalilah muhasabah diri..
Sesungguhnya semua manusia tdk sempurna..aku jua tdk sempurna...namun dlm hatiku dlm diriku ada CINTA.
MUJAHADAH CINTA..tidak hadir cinta tanpa mmbawa bersama rasa rindu darimu
hadirnya dirimu mengubah takdir hidupku
Mimpi ini jdi panjang dalam pelokanmu
Cintaku setinggi gunung bersama ingin menuju ke puncakya
Seluruh dunia akan mnjadi berseri dgn senyuman manismu
Terindah dalam hidupku saat berbulan madu
Semua penjuru menghadiahkan sejuta kebahagiaan untukku
NAMUN
Andai cinta yg kumiliki di rampas orang lain
Andai kutahu cinta ini ini telah di khianati
Batin ini sengsara dgn perbuatan lelaki yg bergelar suami
Tiada ragu lagi,beralih arah cintaku ...
Kelak,Allah menghukum segala dosa yg tak mampu di lindungi lagi..
Masih adakah pesona di matamu?aku tidak mahu jd antara wanita,isteri atau anak yg telah jatuh ke neraka jahanam seperti yg pernah Rasulillah lihat itu.Na;uzubillahiminzalik!!!!!!!!!!!!!!!

No comments:

ORIGINAL MILIK CHE AZIAH DAUD.SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA