Tuesday, June 14, 2011

BILA HATI BERKATA-KATA

'Sesungguhnya kebajikan itu mmberi cahaya kpd hati,kemurahan rezeki,kekuatan jasad dn di sayangi oleh makhluk lain.Manakala kejahatan pila boleh menggelapkan rupa,hati,melemahkan tubuh,sempit rezeki dn makhluk lain akan mengutuknya"-Ibnu Abbas.
Setelah lama aku tidak menulis,perasaanku meronta untuk menulis.Lebih-lebih lagi bila cerpen yg amat panjang tersiar dlm majalah PEREMPUAN terbaru di pasaran.Kisah yg kutulis utk memenuhi masa lapangku.Walau ketika aku sedang menulis,aku hanya biasa saja...kurang ilham...namun aku kepingin juga utk menaip..sekurang-kurangnya   pena yg kupegang  berinteraksi dlm diariku...
Dgn lafaz Bismillah aku mula menulis..dgn pena aku bisa menguraikan perasaanku..sebrapa panjang yg kumahu..tapi mengapa aku mesti mengarang cerita jika idea yg kulontarkan tidak berbisa?
Naluriku kaku andai puisi dan intonasiku dlm berkarya tdk mninggalkan kesan yg membina selepas orang mmbaca hasil karyaku...
Aku mmbuka blogku sndriri..mmbaca semula puisi-puisi dan karyaku yg telah tersiar..Sungguh jiwaku rasa tenang .Aku bersyukur walau mindaku kosong saat menekan kekunci komputer namun setelah jiwaku  menerima ilham.tanganku tdk mahu berhenti lagi...menulis dn berkarya..dengan nama Allah,aku bersyukur walau karya itu tdk di bayar aku tetap sanggup menulis...
Mengapa????????
Kerana ilham itu datang dgn sendirinya...eulogi yg mengikatku utk berkarya.Getaran itu sungguh luarbiasa..kerna itu aku tdk pernah ada syarat bila aku mula menulis...tinta itu berwarna-warni..namun hatiku tetap memilih tinta biru...kerana aku telah terpana dgn kata-kata hikmah yg muncul di depanku!
"Sungguh,
SeAndainya aku berada di antara surga dn neraka,aku tidak tahu ke mana tempatku kembali,surga atau neraka.Dan seandainya aku di beri hak utk memilih,maka aku akan memilih utk mnjadi abu.sebelum aku  mwengetahui tempat tinggalku yg abadi"-
Ayat ini keluar ketika Utsman  bin 'Affan  berdiri di hadapan sebuah kubur.Beliau menangis dan berkata demikian.
Wahai zdat  yg menguasai seluruh jiwaku
Tidak ada kedamaian dalam dunia ini  jika manusia saling bermusuhan
Cinta,bahagia,derita dan cabaran adalah pengalaman utk kita.
"Memori Yang Kau Tinggalkan"-
Aku mahukan  sesuatu yang pernah aku sayangi di kembalikan semula.Sesuatu yang pernah hilang dariku.Namun Demi Allah,hilangnya sesuatu yg paling kusayang bukan bermakna aku telah hilang segalanya di dunia ini.Aku sedang mencariMU TUHAN ...kerna aku mahukan surgaMu
Masa sungguh tdk mengizinkan aku berpanjangan menulis..akan ku sambung semula tulisan ini..

No comments:

ORIGINAL MILIK CHE AZIAH DAUD.SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA